Like us for get Notifications

KISAH SEDIH | ADIK AMIRA BAWA BEKAL NASI GORENG GUNA BEKAS SABUN AXION


Jika anda boleh melakukan ini untuk keluarga anda, kami percaya bahawa mereka akan benar-benar gembira.

Kisah Sedih Adik Amira Bawa Bekal Nasi Goreng Guna Bekas Sabun Axion – Kisah ini benar-benar menyentuh hati bagi sesiapa sahaja yang membacanya. Membaca kisah kesusahan orang lain tanpa kita menduga air mata ini mengalir.


Cerita ini mengisahkan tentang dua orang sahabat baik. Ia telah diceritakan oleh seorang ibu yang mana anaknya ada berkawan dengan seorang perempuan yang bernama Amira (bukan nama sebenar). Semuanya bermula dengan kisah nasi goreng.


Begini kisahnya..waktu rehat di sekolah anak saya akan makan bekal yang dibawa dari rumah, makan bersama-sama kawannya Amira di kantin sekolah. Anak saya selalunya akan bawa nasi goreng dan Amira selalunya bawak roti kosong 2 keping yang dibungkus dalam plastik. Roti itu dia akan cicah dengan air sirap yang dia bawa dari rumah.


Itulah rutin bekalan harian yang di bawa oleh Amira setiap hari. Anak saya pun selalunya memang bawa nasi goreng sebab itu memang kesukaan dia. Amira memang suka sangat makan nasi goreng tu dan anak saya tak kisah untuk berkongsi nasi bersama-sama.Dia memang hari-hari bagi Amira makan nasi goreng tu.Mungkin Amira dah jemu agaknya, hari-hari bawak roti kosong cicah air sirap jer.


Suatu hari..anak saya bersuara kepada Amira. “Mira..aku teringin nak makan nasi goreng ko..ko asyik bawak roti jer..apa kata esok kita bawak nasi goreng sama-sama nak.. Nanti kita makan tukar-tukar kat kantin..”


Amira termenung..nampak muka dia macam tak sedap.


“ Alahh..tak nak lah..nasi goreng aku tak sedaplah, mesti ko tak nak makan nanti”


“Ala, ko bawa jelah, belum bawak, dah kata nasi goreng ko tak sedap..ko bawak je lah..mesti sedap punya.”


“Ok lah,ko punya pasal esok aku bawak ya.Aku bawak nasi goreng special untuk ko.”


Yeeaaahhh..anak saya suka sangat bila Amira bersetuju nak bawak nasi goreng esoknya.


Sampai di rumah,malam hari sebelum tidor Amira cakap kat mak dia yang esok dia nak bawak bekal nasi goreng.Dia tak mahu bawa roti kosong 2 keping tu.


Keesokkannya dalam dalam kelas..anak saya bertanya Mira.


“Mira ko bawa nasik goreng tak..?”


“Aku bawak ni”.Mira senyum..


“Ok..cayalah..tak sabar nak makan nasi goreng ko Mira oiii.”


Tepat pukul 10.00 pagi loceng rehat bunyi,mereka berdua berlari ke kantin..nak tukar-tukar nasi. goreng.. Sampai di kantin. Anak ku membelikan air minuman untuk mereka minum bersama.


“Jom kita buka bekal sama-sama.”


Anak ku mengeluarkan bekas nya.Amira pun keluarkan ‘bekas’ nasi goreng dia dari dalam beg plastik. Tiba-tiba mata anak saya tidak berkelip..


“Amira mana nasi goreng ko? Ko bawa apa ni..?”


“Ni lah nasi goreng aku..ko buka je lah..”





Tuan/Puan nak tau..? Nasi Goreng tu diletakkan dalam bekas sabun Axion pencuci pinggan cap Lemon bekas warna kuning tu.


“Amira..kenapa ko letak nasi goreng dalam bekas Axion ni..? Mak ko tak marah ker..? Tak rasa sabun ke nanti..?”


“Tak lah.mak aku yang bubuh dalam bekas tu.Kat rumah aku mana ada tupperware macam ko..memang kami pakai balik bekas sabun tu, dah biasa dah pakai bekas macam ni”


Air mata anak saya mula bergenang..tunggu masa untuk tumpah..


“Mira,kenapa ko tak cakap yang ko tak de bekas untuk bawak nasi ni.aku boleh bagi ko bekas.kenapa ko tak cerita dengan aku Mira.ko ni kan..”


Mira tunduk..tolong jangan nangis boleh tak..? Semalam ko yang cakap ko nak makan sangat nasi goreng aku kan? Sekarang aku dah bawak apasal ko nangis plak..?? Makan je lah..


“Mira..aku rasa bersalah sangat sebab menyusahkan ko.Tak pe lah Mira jom kita makan..ko makan nasik goreng aku ya..aku nak rasa nasi goreng ko..”


“Ehhh..tak per..tak per..ko makan jer nasik goreng ko..nasi goreng aku tak sedap..bubuh dalam bekas sabun plak tu..”


“Mira..jangan ckp mcm tu..bak sini aku rasa nasi goreng ko.”


Anak saya pun makan rasa sesudu..memang betul pun..tak sedap..nasi goreng Amira putih meleset..tak de rencah..tak de rasa pun..tawar je..tapi anak saya tak kisah..dia tak komplen pun..


Cuma masa Mira suap nasi goreng tu..air mata dia pulak berlinang..anak saya tanya kenapa ko menangis.Dia cakap tak ada apa.Tak pe lah.Kita makan aje lah.


Semasa anak saya cerita kisah ini kepada saya,.saya menangis.Tapi saya tidak menangis semasa itu,saya tidak mahu menangis didepan anak sayaSaya kuatkan semangat untuk mendengar cerita dia sampai habis..


Selesai anak saya bercerita..saya cakap kat anak saya.


“Esok bawak bekas tupperware kat dapur tu..bagi kat Amira ya..cakap kat Amira bekas ni hadiah dari keluarga kita.”


Kemudian saya bangun terus keluar tengok-tengok kereta.Sebenarnya bukan saya tengok kereta,saya menangis semahunya kat tepi keta tu.Tak sangka sangat,dizaman moden ni masih ada lagi anak-anak kita yang hidup menderita,sedih dan sayu hati ni.


Kepada orang kaya di luar sana,ingatlah.Dalam kemewahan yang kamu kecapi sekarang ni ada saudara kita yang hidup dalam keadaan memilukan.


Saya berdoa kepada Allah,agar semua orang yang tidak berkemampuan ini di murahkan rezeki oleh Allah dan ditabahkan hati mereka dalam menghadapi segala dugaan..Aminnn..

Semoga kisah ini boleh celik kan mata kita..
KISAH SEDIH | ADIK AMIRA BAWA BEKAL NASI GORENG GUNA BEKAS SABUN AXION KISAH SEDIH  |  ADIK AMIRA BAWA BEKAL NASI GORENG GUNA BEKAS SABUN AXION Reviewed by Mad Pikghie on 7:04 AM Rating: 5
Powered by Blogger.