Like us for get Notifications

Pelatih Perubatan Tersilap Potong zakar bayi disangka Tali pusat



Seorang pelajar perubatan didakwa pelatih perubatan tersilap memotong alat sulit bayi lelaki yang baru dilahirkan dalam satu kejadian di Mexico semalam.
Pelajar tersebut difahamkan telah melakukan perbuatan itu gara-gara secara tersilap menganggap ia sebagai tali pusat bayi tersebut.
Walaupun mempunyai pengalaman bertahun lama dalam program perubatan, pelajar ijazah pertama itu mengejutkan semua pihak ekoran insiden dalam bilik bersalin itu.
Selepas menyedari kesilapannya , pelajar itu didakwa cuba menyembunyikan perkara itu daripada ibu bapa bayi tersebut dengan membawa bayi ke bilik pembedahan untuk memperbaiki kesilapannya.
Bapa mangsa bayi itu, Diego Rangel Izaguirre mula mengesyaki sesuatu yang tidak betul berlaku selepas lebih dua jam telah dinafikan kebenaran untuk melawat anaknya yang baru dilahirkan itu.
Kakitangan hospital berkenaan di Saltillo, Mexico, memberi jaminan kepada Diago bahawa bayinya telah mengalami kecederaan ringan dan menemui kesan lebam setelah mengetahui perkara sebenar.
Sekumpulan doktor pakar bedah ketika cuba menyambung semula alat sulit bayi itu didakwa melakukan kecederaan lanjut.
Rangel berkata, selepas anaknya dilahirkan, pegawai perubatan telah memotong tali pusat bayi dan mencederakan alat sulitnya.
“Malangnya, pakar bedah ketika cuba menjahit semula alat sulit bai kami, dua lagi kecederaan baru berlaku sedalam dua sentimeter," dakwanya lagi.
Akhirnya pelatih perubatan yang tidak cekap itu menjahir semula sebagai usaha mencantumkan semula zakar bayi itu tetapi ibunya Zulem Contreras masih marah dengan kakitangan tersebut dengan mendakwa anaknya sepatutnya dibedah pakar profesional.
"Insiden ini tidak sepatutnya berlaku mereka sepatutnya menugaskan pakar genekologi untuk menjaga anak saya bukan pelajar atau pelatih perubatan," keluhnya.
Hospital yang bertanggungjawab telah melancarkan siastaan dalaman dan disokong oleh pegawai Mexico.
Institut Keselamatan Sosial Mexico berkata mengikut maklumat yang ada pada masa ini, semasa bersalin, apabila memotong tali pusat, kebetulan kulit atas akar telah cedera dan diperbetulkan dengan prosedur biasa berkhatan untuk bayi itu. - Agensi
sumber - http://www.malaysiagazette.com/
Pelatih Perubatan Tersilap Potong zakar bayi disangka Tali pusat  Pelatih Perubatan Tersilap Potong zakar bayi disangka Tali pusat Reviewed by Tular Lagi on 9:51 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.