Like us for get Notifications

MESTI BACA!!! Nukilan dari seorang pengurus jenazah



Dah bertahun2 isteri saya mngurus & memandikan jenazah perempuan. Scara purata 8 jenazah d urus mandi pd stiap bulan.

Soalan yg kerap sy tanya kpd isteri saya ialah :

1. Muda @ tua
2. Di mana (taman @ kpg)
3. Sakit apa
4. Bila Mati
5. Mati dimana
6. Anak berapa org
6. Agak2 berapa umur anak yg sulong

Semua ini menjadi penanda aras / bancian kpd saya apa punca mati, bagaimana si mati di urus jaga sebelum/selepas mati & sikap waris kpd si mati.

Berdasarkan umur & bilangan iaitu 8 org yg mati dlm seminggu :

1. Bawah 55an hampir 70 % mati krn barah.

2. Atas 56an hampir 30 % mati krn kencing manis, buah pinggang, jantung, tua dll.

*90 % keadaan jenazah yg mati d KAMPUNG terurus bersih krn ada org2 tua tempatan yg selalu tunggu berada d sisi si sakit hingga di saat mati, ada pengtahuan apa perlu dibuat ke atas jenazah sbaik sahaja mati & kebetulan ada talian saudara.

60% keadaan jenazah yg mati warga taman di TAMAN PERUMAHAN terbiar keseorangan, semua sendi tulang 4 kerat keras mnyebabkn sukar semasa mandi, kurang terurus bersih krn tiada org2 tua sbaliknya majoriti warga taman generasi muda yg siang malam kerja, tdk ingat mati, renggang jiran, renggang surau / masjid, tidak pernah hadapi suasana kematian, tidak tahu nak buat apa ke atas jenazah sebaik berlaku kematian & langsung tiada keperluan barangan asas utk jenazah. Walaupun disuruh & diminta, anak2 takut nak urus mandi jenazah ibu bapa sendiri.

Sekarang ini telah ada waris "TIDAK SUKA" bawa balik, urus, mandi & kapan jenazah di rumah. Mereka lbih suka segalanya dbuat di masjid @ sekiranya mati di hospital mreka lbih suka segalanya dbuat di hospital.

Lebih tragis ada waris melepas cakap "tdk mahu menyusah" rumah. Jadi mereka mahu semua urusan dihospital @ masjid / surau & terus ke kubur.

Bg jenazah yg sakit lama sbelum mati, jenazah ini lebih tdk terurus, berbau menyesak hidung, kulit mengelupas & banyak luka.

Kesimpulannya :

- Keadaan jenazah memberi gambaran siapa warisnya.

- Ingat kembali bagaimana kita jaga urus ibubapa kita semasa mereka sakit & bagaimana kita urus jenazah mreka sebaik sja mereka mati.

- Lebih tragis bagaimana anak2 kita nanti akan jaga urus semasa kita sakit & selepas kita dgelar jenazah.

- Bacaan quran, solat, doa & semuanya boleh diupah krn anak2 kita BERJAYA KAYA tp HANYA DOA DARI ANAK YG SOLEH diterima di sisi Allah swt walaupun anak kita hanya seorang tukang sapu.

Copy paste drp Ust Misnan. Ajk surau Nurul Iman

p/s ..paling penting share seramai mungkin
MESTI BACA!!! Nukilan dari seorang pengurus jenazah MESTI BACA!!! Nukilan dari seorang pengurus jenazah Reviewed by Tular Lagi on 7:48 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.