Like us for get Notifications

8 Senarai Sejarah Tragedi Pesawat Awam DitembakJatuh



Belum lagi reda kes misteri kehilangan pesawat MH 370, rakyat Malaysia sekali lagi mendapat tamparan hebat tengah malam tadi apabila pesawat MH17 didakwa terhempas kerana ditembak jatuh di Ukraine .Masih lagi belum ada kenyataan rasmi yang sah tentang punca tragedi ini, namun kes pesawat penumpang ditembak oleh pihak ketenteraan bukanlah pertama kali berlaku dalam sejarah dunia. Kami kongsikan 8 kes seumpamanya yang telah terjadi sebelum ini.

1. 23 Julai 1954- Cathay Pacific Airways Douglas DC- 4

Sebuah pesawat Hong Kong yang dibawah kawalan British yang sedang terbang dari Bangkok ke Hong Kong , Cathay Pacific Airways telah ditembak oleh Pejuang Tentera Pembebasan Rakyat China. Kerajaan China menyatakan bahawa mereka telah menyangka pesawat itu adalah sebuah pesawat tentera dari Republik China (Taiwan) dalam misi serangan terhadap Pulau Hainan. Kejadian tersebut telah membunuh 10 daripada 19 penumpang pesawat tersebut.
Cathay Pacific Airways
2. 27 Julai 1955-  El Al flight 402
Sebuah  penerbangan penumpang dari London ke Tel Aviv yang melalui Vienna dan Istanbul  telah  menyimpang ke ruang udara Bulgaria pada  Julai 1955. Pesawat ini  kemudiannya  terbang dalam blok Timur, dan ditemabk oleh dua pejuang Bulgaria. Pesawat tersebut akhirnya meletup di udara dan mengorbankan 58 nyawa di atas kapal.
el al
3. 21 Februari 1973 – Libyan Arab Airlines 114
Pada tahun 1973, sebuah pesawat penumpang menuju ke Kaherah dari ibu negara Libya Tripoli hilang kawalan akibat cuaca buruk  (ribut pasir)  akhirnya gagal berfungsi  dan hanyut ke dalam ruang udara Israel di semenanjung Senai. Ia kemudiannya ditembak oleh dua jet pejuang Phantom Israel yang menyangka pesawat tersebut adalah MIG Mesir. . Hanya lima daripada 113 orang di atas kapal terselamat.
4. 20 April 1978- Korean Airlines KAL902
Akibat mengalami kerosakan
4. 27 Jun, 1980-  Itavia Airlines flight 780
Pada 27 Jun, 1980, sebuah pesawat penumpang meninggalkan bandar Itali utara Bologna untuk  ke Palermo, di Sicily. Bangkai pesawat itu ditemui di Laut Tyrrhenian. Tiada yang terselamat di antara 81 yang menaiki peswat tersebut . Kemalangan kapal terbang masih menjadi  subjek kontroversi dan perdebatan. Teori-teori awal mencadangkan telah berlaku letupan bom pengganas di atas kapal dan juga dakwaan konspirasi oleh kerajaan Itali . tetapi siasatan seterusnya membuat kesimpulan pesawat itu mungkin terperangkap di tengah-tengah satu persengketaan antara jet pejuang NATO dan MIG Libya.
5. 1 September 1983  -  007 Korean Air Lines
Penerbangan 007 Korean Air Lines, dengan 269 penumpang dan anak kapal, ditembak jatuh oleh jet pejuang Russia di barat Pulau Sakhalin yang terletak  Laut Timur ketika ia terbang di ruang udara larangan Soviet.Pesawat itu sedang dalam penerbangan dari New York ke Seoul pada 1 September 1983, dengan mengikuti laluan Alaska sebelum menyeberangi Lautan Pasifik.
Semua dalam pesawat berkenaan telah terkorban. Soviet Union pada mulanya menafikan mengetahui tentang kejadian itu namun kemudian menegaskan bahawa pesawat itu sedang melakukan intipan.Pemimpin Soviet enggan mengumumkan data penerbangan pesawat itu sehingga beberapa tahun kemudian.
korean airlines
6. 3 Julai 1988 - Penerbangan 655 Iran Air
Penerbangan 655 Iran Air dengan 290 orang di dalam pesawat, ditembak jatuh di Teluk Parsi oleh peluru berpandu USS Vincennes ketika pesawat itu masih berada di ruang udara Iran. Pegawai Amerika Syarikat kemudian menyatakan Vincennes tersalah anggap pesawat Airbus A330 itu sebagai jet pejuang . Pesawat itu sedang dalam penerbangan dari Tehran ke Dubai. Tiada mangsa terselamat. Kerajaan Amerika Syarikat  akhirnya membuat penyelesaian dengan memberi pampasan kepada anggota keluarga mangsa.
iran air
7. 29 September  1998 –  Penerbangan Lionair 602
Pada tahun 1998, penerbangan dari kawasan tengah utara Tamil yang bergolak di Sri Lanka ke ibu negara Colombo hilang bersama  48 penumpang. Bangkai pesawat itu ditemui hanya 14 tahun kemudian, pada tahun 2012, oleh sebuah kapal tentera laut Sri Lanka. Tidak dapat dipastikan bagaimana pesawat tersebut  terhempas, tetapi laporan awal mendakwa pesawat itu ditembak jatuh oleh bateri MANPAD yang kini mengalahkan pemberontak Tamil Tiger.
8. 4 Oktober 2001 – Siberia Airlines 1812 
Sebuah pesawat yang membawa penumpang dari Tel Aviv ke bandar Siberia Novosibirsk menjunam ke dalam Laut Hitam pada 4 Oktober , 2001 Seramai 78 orang di atas kapal meninggal dunia. Misteri masih mengelilingi kemalangan kapal terbang tersebut , namun kemungkinan besar pesawat tersebut relah ditembak oleh peluru berpandu yang tidak bertanggungjawab dari Ukraine. Walaubagaimanaoun pihak berkuasa di Kiev tegas menafikan sebarang penglibatan dari pihak mereka. | wanista
8 Senarai Sejarah Tragedi Pesawat Awam DitembakJatuh 8 Senarai Sejarah Tragedi Pesawat Awam DitembakJatuh Reviewed by Tular Lagi on 6:10 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.