Like us for get Notifications

Cara Untuk Halang & Mengesan Orang Dari Mencuri Wifi Kita

Merujuk kat artikel Cara Halang Orang Guna dan Curi Wifi Kita sebelum ini, kali ini aku tunjukkan pula cara nak tau sama ada wifi korang sedang digunakan orang lain atau tak. Kepada pencuri talian wifi, berusahalah untuk membayar sendiri talian internet korang atau teruskan usaha korang sebab lepas ni korang kena cari cara untuk crash MAC Filtering pulak! AMARAN! ARTIKEL INI TIDAK DISUKAI OLEH SEGELINTIR PENCURI WIFI.
lampu berkelip orang curi la tu
Lampu berkelip tanda wifi sedang ada aktiviti

Mengesan Orang Yang Guna Wifi Anda dan Cara Halang Mereka Dengan Awesome

Lampu Modem Berkelip Laju

Cara Pertama yang korang boleh buat untuk kesan samada wifi ko tengah dikongsi oleh orang yang tak berkenaan atau tak, adalah dengan tengok lampu kat modem. Caranya kena offkan dulu semua device yang korang ada yang tersambung dengan wifi tu, lepas tu baru tengok lampu modem tu (lampu internet dan wifi).

Kalau lain macam je laju dia berkelip (lampu) haa ada orang tengah guna la tu. Biasanya aku akan buat camni bila line internet aku slow. Sebab time tu memang dah terasa macam ada orang guna internet aku secara harommmm. (rujuk video 7 saat kat bawah ni)


Periksa di Default Gateway Modem

Cara kedua korang boleh masuk ke default gateway modem untuk tengok berapa device yang tengah connected dengan wifi kat rumah korang. Yang aku tunjuk ni contoh untuk modem TP-Link. Tapi semua model Dlink ke apa ke lebih kurang sama je.

Cara untuk masuk ke default gateway modem ni korang boleh tengok kat artikel aku sebelum ni bertajuk Cara Halang orang Guna Wifi kita. Korang boleh tengok berapa device connected kat wifi berdasarkan nombor MAC device. Selain tu boleh jugak tengok guna Apps kat smartphone (akan ditunjukkan kemudian, teruskan membaca). Kalau ada nombor MAC selain dari device korang tu paham-paham je la kan? Aku ada buat artikel Cara Cari MAC Address kat blog aku ni.
cara mengetahui pencuri wifi
Bahagian Currently Connected Wireless Client Number is, contoh kat atas ni ada 2.

Guna Software Wifi Watcher (PERCUMA jer)

 

Baca selanjutnya disini

Cara Untuk Halang & Mengesan Orang Dari Mencuri Wifi Kita Cara Untuk Halang & Mengesan Orang Dari Mencuri Wifi Kita Reviewed by Tular Lagi on 8:37 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.